Hier zijn 7 natuurlijke tips die je helpen om beter te slapen (deel 2)

Leestijd ± 4 minuten

 

Als je leert loslaten zal je beter slapen

 

In onze vorige blogpost hebben we suggesties gedeeld die je kunt toepassen in je routine voordat je gaat slapen. Maar er is nog meer! Lees in deze blog over loslaten.

 

 

Als je goed wilt slapen, zorg er dan voor dat je hoofd zo veel mogelijk leeg is

Voor veel mensen is het moment van slapen het enige moment van de dag dat ze kunnen ontspannen. Soms heb je echt niet de gelegenheid gehad om alle momenten van de dag te registeren en reflecteren. Dit kan ertoe leiden dat je ’s nachts steeds weer dingen in je hoofd doorneemt terwijl je eigenlijk zou willen slapen. Hoe kun je dit veranderen?

 

  • Zorg gedurende de dag voor tijd en ruimte om gedachtes en zorgen te reflecteren voor jezelf

Maak tijd vrij om je gedachten te ordenen. Houd een dagboek bij waarin je jouw gedachten opschrijft en observeer je mind door op te schrijven wat er in je opkomt.

Het gaat er hier in niet om of je een goed verhaal schrijft, maar juist om het loslaten van je gedachten op papier. Het is dus niet nodig om hier heel erg over na te denken. Gewoon direct wat er in je hoofd op komt, los laten op je papier. Op deze manier blijven er geen gedachtes of gebeurtenissen ronddwalen in je hoofd, waar je ‘s nachts over kan gaan malen.

 

  • Laat de controle los

Onze poging om externe feiten en gebeurtenissen te beheersen kan overslaan in angst en rusteloosheid. Tenzij we leren loslaten als de omstandigheden veranderen. Wanneer je stopt met vasthouden aan ideeën, overtuigingen, objecten, mensen en het idee wat andere mensen van je vinden of verwachten, start je met leven op een manier die echt bij JOU past. Hoe erg je ook gewend bent vast te houden aan deze dingen, als je leert loslaten ontdek je dat dat is wat je echt nodig hebt. Loslaten is iets dat je echt voor jezelf doet.

 

Door de kunst van het loslaten te leren, krijgen we paradoxaal genoeg wat we echt willen

 

Je denkt misschien dat vasthouden aan bepaalde gedachtes en gewoontes je meer zullen dienen dan alles loslaten om het eens heel anders te doen of te denken.

Maar zoals elke andere vaardigheid, ontwikkelt het vermogen om los te laten in de loop van de tijd. Oefening baart immers kunst.

Wanneer je hier voor het eerst mee begint, merk je misschien dat je in plaats van je vrijer te voelen, vecht tegen eerdere gewoontes die je eigenlijk niet op wilt geven.

Dit gevoel doet mij altijd denken aan die scene in een tekenfilm waarin er een engeltje en een duiveltje op iemands schouder zit. In deze situatie is het engeltje de vrijheid van loslaten en het duiveltje je ‘ego’ die je verteld vooral te blijven doen wat je wat je altijd deed! Want… wat als?

Het helpt om jezelf voor te stellen hoe het voelt om vrij te zijn van al die (slaap)belemmerende gedachtes.

 

Gehechtheid aan slaap of jouw ideale slaap leidt meestal tot zorgen over de gevolgen van slapeloosheid. Maar deze gedachtes zijn een contraproductief; ze leiden je juist af van je slaap in plaats van dat ze je in slaap helpen. Deze (niet helpende) gedachtes zorgen er voor dat je juist weer extra ballast in je hoofd stopt die je wakker houd.

 

Wees vooral geduldig! Het proces van schrijven en loslaten is iets dat je je eigen moet maken. Door het te doen oefenen je je brein en lichaam steeds meer rust te vinden in gedachtes op papier, waardoor je ze steeds minder in je hoofd hoeft te hebben. Vertrouw op het proces en start gewoon met schrijven. Maar verwacht dus niet dat je na één keertje je gedachten opschrijven direct als Doornroosje slaapt… Je mind en je lijf zullen langzaam weer het vertrouwen moeten krijgen dat er echt niet gemaald of gewoeld hoeft te worden en dat het veilig is om te slapen. Dat je KUNT slapen! Het is een herstelproces.

 

Naast schrijven en loslaten is het hebben van een paar goede ontspanningsoefeningen in je ‘mentale toolkit’ ook erg nuttig. Op die momenten waarop stress de kop opsteekt of je hoofd of lichaam toch weer onrustig begint te worden kan dit je helpen.

 

Een sleutel tot het overwinnen van slapeloosheid ligt in je vermogen om je geest te kalmeren en je lichaam te ontspannen voordat je gaat slapen. Een uitstekende manier om dit te doen is door ademhaling en lichaamsbewustzijn.

 

Hier is een eeuwenoude oefening die je kunt gebruiken als je wilt ontspannen, echt wilt slapen of (uit)rusten:

 

  • Breng je ademhaling letterlijk omlaag; naar je buik

Adembewustzijn of pranayama is een techniek vanuit de oude wetenschap van yoga. Onderzoek heeft aangetoond dat zelfs een enkele sessie van diepe, langzame ademhaling de bloeddruk en hartslag kan verlagen, wat je helpt te ontspannen.

 

Zo doe je dat:

Adem diep in door je neus, bij het inademen maak je je buik bol.

Het bovenste gedeelte van je lijf, je borst, schouders en hals blijven zo veel mogelijk ontspannen.

Adem langzaam door je neus uit in hetzelfde tempo (5 a 10 tellen). Als je uitademt laat je automatisch je middenrif los waardoor de lucht weer uit je lijf verdwijnt. Doordat je bewust met je ademhaling bezig bent, zal de rest van je lijf en hoofd ontspannen.

Herhaal deze ademhalingsoefening vijf tot tien keer. Je kunt het zo vaak doen als je wilt.

 

Als je in bed ligt en niet kunt slapen, kun je het beste teruggaan naar je ademhaling. Rusten is bijna net zo goed als slapen, je weet dat je je best doet. Breng vrede in je ademhaling en je lichaam zodat je kunt rusten. – Thich Nhat Hanh, How to Relax

Antoinetta Vogels

Antoinetta Vogels is the Oprichtster & Directrice van HealthySenseOfSelf, LLC, ontwerpster van de Zelf-Gevoel Methode, een Zelfhulp Programma, voor Mensen die de gemoedsrust willen genieten die het Jezelf zijn met zich meebrengt!