Spiegelen
De wederzijdse, subtiele, onderbewuste, verbale en non-verbale processen die zich afspelen tussen ouder en kind, waarin het kind de fundamentele feedback krijgt van de ouder/verzorger of het echt ‘gezien’ en behandeld wordt als een onafhankelijk individu of meer als een middel om de emotionele behoeften van de ouder(s) te vervullen. Het kind accepteert dit als de waarheid over wie het is.
Van degene die jou opvoedt krijg je de eerste en meest blijvende indruk over wie je bent. Hoe deze ouder/verzorger jou ervaart en over jou denkt wordt door jou geïnterpreteerd en getransformeerd tot een gevoel over dat je hebt jezelf als persoon, en over hoe je wordt gezien door anderen.
Deze boodschappen ontwikkelen zich tot ons waardenstelsel, dat later in het leven de basis wordt van waaruit we handelen. Het onderzoeken van dit waardenstelsel is een goede manier om erachter te komen of het wel klopt wat die boodschappen over jou zeggen.
Het feit dat je later in je leven geneigd bent zo te handelen dat dit waardenstelsel ook de waarheid wordt is geen enkel bewijs dat het juist is.