Op je werk echt JEZELF zijn – hoe doe je dat?

Je zit op je werk, in een vergadering. Het is erg chaotisch, iedereen roept maar wat. Niemand luistert naar elkaar. Heb je zo’n situatie wel eens meegemaakt? En zo ja, hoe voelde je je daarbij? Hoe reageerde je? Hoe dacht je over de andere aanwezigen?

Was je je bewust van je eigen reactie toen? Stelde je je defensief op? Was je passief of juist luidruchtig? Was je diplomatiek? Of kon het je niet schelen hoe je overkwam, en was je alleen maar bezig met wat jijzelf en alle anderen eigenlijk zouden moeten doen?

Wanneer je ergens bewust aanwezig bent, besef je dat je twee dingen als belangrijk ervaart: wat er om je heen gebeurt en wat er in jezelf gebeurt.

Om op je werk volledig in het ‘hier en nu’ te zijn, moet je je bewust zijn van wat je doet en tegelijkertijd proberen je mentale en emotionele gemoedstoestand te beheersen.

De volgende vraag is nu: Wie ben je?

Je vraagt je misschien af wat die vraag te maken heeft met een chaotische vergadering op het werk . . .

Het antwoord? Alles!

Wanneer je beseft dat je in je diepste kern een bijzonder mens bent, geef je jezelf toestemming om je authentieke, liefdevolle zelf te zijn. Dan is het niet meer nodig om onaangename menselijke gedragingen te koppelen aan je echte, eigenlijke Zelf.

Natuurlijk gedraag je je wel eens ongeduldig of afwijzend. . . en misschien praat je wel eens geringschattend over een collega. Maar als je een gezond Zelf-Gevoel hebt, besef je ook dat dat niet de echte jij is die zo praat, maar degene die jij op dat moment even bent.

Probeer je, in frustrerende situaties op het werk, niet te richten op wat je moet doen of zeggen, maar op wie je werkelijk bent: Een prachtig mens die wil liefhebben en liefgehad wil worden. Dat, en niets anders.

 

Een tip om met moeilijke situaties om te gaan: verplaats je bewustzijn van wat je aan het doen bent naar hoe je bent.

Wanneer je je aandacht richt op wie je in een bepaalde situatie wilt zijn, dan volgen de stappen om dat te bereiken zonder veel moeite vanzelf.

Als je goed wilt samenwerken met je collega’s, je baas of je klanten, begin dan met kleine veranderingen. Goed communiceren is bijna altijd een kwestie van tactiek (bijvoorbeeld hoe je mensen benadert, welke vragen je stelt). Het is handig om dit soort tactieken te beheersen. Maar ze zijn vooral effectief als je vertrouwd bent met je onderliggende gevoel van zijn..

Wat betekent het om te focussen op je manier van zijn?

Als je je focust op wie je bent, hoef je je niet druk te maken om wat je doet of zegt, want die dingen gaan vanzelf. Als je bijvoorbeeld ervoor kiest een teamplayer te zijn, dan zal dat op een natuurlijke manier duidelijk worden uit alles wat je doet of zegt.

Klinkt logisch, nietwaar?

En ook best wel makkelijk, toch?

Begrijp me niet verkeerd. In een verhitte emotionele situatie kan het best lastig zijn om je kalmte terug te krijgen en weer gefocust en in het moment te raken. Maar je hoeft niet in de stress te schieten over wat je zegt of hoe je met de situatie omgaat; het enige wat je moet doen is iets veranderen aan je manier van zijn.

Een paar tips voor een goede omgang met je collega’s:

  • Doe je best om de meningen van anderen te erkennen en te waarderen. Als iemand ergens een heel andere mening over heeft dan jij, houd je oordeel dan voor je. Als je ertegenin gaat, betekent dat dat je vindt dat jij gelijk hebt en de ander niet, toch?
  • Let goed op wat anderen willen communiceren. Dat is pas echt ‘mindfulness in actie’: Niet-oordelend bewustzijn in combinatie met nieuwsgierigheid en respect.
  • Begin met het in praktijk brengen van je ware, meelevende aard door je collega’s positieve acceptatie te tonen.

Hier volgt nog een laatste simpele truc die je kan helpen bij het overstappen op een gezonde gemoedstoestand. Kies een woord dat bij je past en spreek deze zin uit: “Ik, (jouw naam), ben een (vul in) mens.” Herhaal de zin een paar keer hardop, of alleen in je hoofd, als de situatie daarom vraagt.

Je bevrijdt jezelf van een hoop druk wanneer je kiest voor een manier van zijn en je gedrag zo goed mogelijk afstemt op je beste, authentieke Zelf. Kijk maar hoe goed dat voelt! Als je zegt “Ik, Kate, ben een begripvol mens” ben je ontspannen. En omdat die uitspraak zo goed bij je past, volgt het bijbehorende gedrag vanzelf.

We laten ons allemaal wel eens opslokken en frustreren door onze slechte gewoontes, maar er is maar een kleine verandering nodig om een betere manier van zijn te bereiken. Gebruik de tips die je hier geleerd hebt telkens wanneer je in een stressvolle situatie terecht dreigt te komen . . . en je zult zien hoe positief dat uitwerkt op je eigen reactie en op de afloop!
Vergeet nooit dat je authentieke Zelf puur en opgewekt is. Er is geen enkele reden om je te vereenzelvigen met ongeduld, grofheid of hardvochtigheid. Bekijk wat zich in emotioneel opzicht aan je voordoet met liefde, en nodig dan iets uit wat beter voelt: door de meningen van anderen te erkennen, niet-oordelend te zijn en positieve acceptatie uit te dragen.