Directe en Indirecte Motivatie – een SoS term

motivatie

motivatie

Directe en Indirecte Motivatie

Als je er zeker van wilt zijn dat je een goed resultaat haalt op het doel dat je voor ogen hebt, dan moet je allereerst goed weten wat je doel eigenlijk is. De aard van je motivatie is de sleutel tot je succes.

Vaak beginnen we aan iets met een bepaald idee in ons hoofd maar hoe dat idee er is gekomen vragen we ons helemaal niet af en toch is dat het belangrijkste. Er zijn nl duizend en èèn redenen om iets te doen of juist te laten.

Hier zijn een paar voorbeelden:

Ik ga mijn vaders auto wassen want dat vind ik leuk om te doen.

Ik ga de auto van mijn vader omdat hij het mij gevraagd heeft. Hij heeft pijn in zijn rug en kan het niet goed zelf doen – een kleine moeite.

Ik ga de auto van mijn vader wassen vanmiddag want ik heb niks anders te doen.

Ik ga  de auto van mijn vader wassen omdat ik hem geleend had en ik over modderige wegen heb gereden – hij is helemaal vies. Zo kan ik hem niet terugbrengen.

Ik ga de auto van mijn vader wassen omdat hij mij ervoor betaalt.

Ik ga de auto van mijn vader wassen om hem te verrassen als hij straks thuis komt.

eigenlijke motivatie

eigenlijke motivatie

Ik ga de auto van mijn vader wassen omdat ik hem kwaad gemaakt hebt en misschien is dan minder kwaad.

Ik ga de auto van mijn vader wassen om een wit voetje bij hem te halen.

Ik ga de auto van mijn vader wassen om dat ie dronken is en ik bang ben dat ie anders uithaalt.

Het is handig om je af te vragen wat voor soort motivatie aan je actie ten grondslag ligt want je resultaat heeft veel minder te maken met WAT je doet maar meer met WAAROM je het doet: wat is je uiteindelijke doel? Daar gaat namelijk een groot deel van je intentionele energie in zitten.

In de Gezond ZG Theorie (SoS Theory) onderscheiden we Directe Motivatie en Indirecte Motivatie, of wel Eigenlijke en Oneigenlijke Motivatie

Bij Eigenlijke Motivatie is je doel glashelder en al je energie is gericht op het gewenste resultaat. Bij Oneigenlijke Motivatie gebruik je WAT je doet om een goed gevoel te krijgen. Het directe resultaat ligt dan ook in die sfeer. Wat er verder gebeurt, doet er klaarblijkelijk niet zo toe want het heeft niet je volle aandacht en intentie.

Vergelijk bijvoorbeeld de volgende gedachten:

Een vriend van mij heeft een ongeluk gehad en ligt in het ziekenhuis. Ik moet hem opzoeken want ik wil weten hoe het met hem gaat.

Mijn vader ligt in het ziekenhuis. Ik moet hem opzoeken want anders komt er niemand bij hem op bezoek.

Mijn buurvrouw ligt in het ziekenhuis. Ik ga haar opzoeken. Dan kan ik laten zien dat ik niet zo egocentrisch ben als mijn vader mij altijd verwijt.

Een klasgenootje ligt in het ziekenhuis. Ik moet haar opzoeken want dan denkt iedereen “oh wat aardig van haar” en dat geeft mij een goed gevoel.

Het idee dat je wilt realiseren kan een soort tussenstap zijn voor je werkelijke motivatie.

oneigenlijke motivatie

oneigenlijke motivatie

Je zou kunnen zeggen dat WAT je doet niet het echt eigenlijke doel is maar dat het in dienst staat van WAAROM je het doet: om beter over jezelf te voelen.

Eigenlijk zou je je altijd goed moeten voelen over jezelf- je zelf is toch het enige dat je hebt!

Als je hier meer over wilt lezen blijf dan onze blogs volgen. De Gezond Zelf-Gevoel Methode heeft wel 40 specifieke termen die nergens anders voorkomen. Dit is het eerste blog in een serie waarin alle termen worden toegelicht.

Het boek Healthy Sense of Self – How to be true to yourself and make your world a better place! is nog niet in het Nederlands vertaald maar er wordt aan gewerkt. Ook de online Cursus is binnenkort ook in                                                                      het Nederlands beschikbaar.
De in dit blog genoemde terminologie behoort tot de SoS Theorie en Methode (TM) – Er zijn meer dan 40 specifieke termen die tot doel hebben dat de lezer de concepten sneller kan integreren en hanteren wat het proces om jezelf te genezen van een dwangmatige behoefte aan goedkeuring vernelt.